Meer dan een miljard mensen scrollen dagelijks gemiddeld 20 minuten door hun nieuwsoverzicht op Facebook. Hoe dit overzicht nu eigenlijk wordt samengesteld, lees je in dit artikel.

Het nieuwsoverzicht

Elke keer als je Facebook opstart, staat er een enorme berg aan informatie klaar om aan jou te laten zien in jouw nieuwsoverzicht. Facebook verzamelt namelijk alle posts die de afgelopen week zijn geplaatst door jouw vrienden, mensen die je volgt, pagina’s die leuk vindt en groepen waarvan je lid bent.

Gemiddeld zijn dat al meer dan 1500 posts! Denk hierbij aan tekstberichten, afbeeldingen en video’s, maar ook alle status-updates, check-ins, likes, shares etc. van jouw vrienden tellen mee.

Kortom, alle acties van jou en je vrienden. Een hele berg posts dus.
Dit zijn er natuurlijk veel te veel om allemaal in het nieuwsoverzicht te zetten. Bovendien is de ene post interessanter voor jou dan de andere. Daarom bepaalt Facebook wat er in jouw nieuwsoverzicht terecht komt.

Maar hoe weet Facebook dan wat ik leuk vind en wil zien?

Het is natuurlijk wel handig als Facebook de posts op jouw tijdlijn zet die jij ook daadwerkelijk wilt zien. De manier waarop Facebook dat doet is afgelopen jaren sterk veranderd. Hieronder zal ik die verandering kort voor je samenvatten.

In het begin bepaalde je alles nog zelf

Helemaal in het begin van Facebook (ongeveer 10 jaar geleden) kon je nog zelf instellen welke soort posts je liever wilde zien. Dit kon je doen aan de hand van schuifknoppen. Wilde je bijvoorbeeld minder foto’s in je tijdlijn? Dan schoof je gewoon de schuifknop “foto’s” omlaag.

Al snel gebruikte Facebook “Edgerank”

Gezien het al vrij snel drukker werd op Facebook en de nieuwsoverzichten volstroomden met posts, werd het tijd voor een nieuwe methode: Facebook Edgerank. Hierbij wordt elke post of gebeurtenis (ook wel een “edge” genoemd), beoordeeld op 3 hoofdpunten: affiniteit, gewicht en verval.

Affiniteit

Hierbij wordt gekeken naar hoe “close” je met andere gebruikers bent. De mate van interesse en interactie van een gebruiker met jouw content bepaalt welke “affiniteitsscore” jouw profiel krijgt bij deze gebruiker. Hoe meer interactie jouw vrienden hebben met jouw posts (bijvoorbeeld door likes, shares, reacties, het bekijken van foto’s etc), hoe hoger de affiniteitsscore en daarmee de kans dat jouw toekomstige posts ook in het nieuwsoverzicht van die vrienden terecht komen.

Gewicht

Naast de affiniteit wordt ook gekeken naar het soort content dat je plaatst. Facebook geeft elk soort content, zoals een foto, video, like, reactie, share, statusupdate etc., een waarde mee.

Zo wordt onderscheid gemaakt tussen belangrijke en minder belangrijke posts en kan een reactie bijvoorbeeld zwaarder meewegen dan een like. De precieze waarden van de verschillende soorten posts geeft Facebook helaas niet prijs 😉

Verval

Deze score wordt gebaseerd op de “leeftijd” van de post. Nieuwere posts hebben een grotere kans om in het nieuwsoverzicht te verschijnen dan oudere posts.

En nu: kunstmatige intelligentie?

De methode die Facebook momenteel hanteert, kun je wellicht het beste omschrijven met de woorden “kunstmatige intelligentie”.

Er wordt nu een ingewikkeld en geheim algoritme gebruikt, waarbij volgens Facebook ongeveer 100.000(!) factoren een rol spelen. Op basis van al deze factoren krijgt elke post een bepaalde waarde en als deze waarde groot genoeg is, dan verschijnt deze post in jouw tijdlijn.
Affiniteit, gewicht en verval spelen nog steeds een belangrijke rol, maar er zijn nu vele andere categorieën en sub-categorieën die meetellen. Voornamelijk wat betreft affiniteit. Zo wordt er nu bijvoorbeeld niet alleen gekeken naar jouw interactie met een post, maar ook naar de interactie van anderen met een post.
Een voorbeeld:

Als een foto 1000 mensen bereikt en 5 interacties heeft (zoals likes, reacties etc), krijgt deze een lagere waarde dan een foto die 100 mensen bereikt en 5 interacties heeft. Zie het een beetje als het principe “als anderen de post leuk vinden, is de kans groter dat jij het ook leuk vindt”. Zeker als dit bij vorige posts al eens gebleken is.

Zo is er tegenwoordig dus een hele berg aan factoren die samen bepalen of een post voor jou zichtbaar is of niet. Daarnaast “leert” Facebook wat jij leuk en interessant vindt en kan op die manier inschatten of jij een post waarschijnlijk leuk gaat vinden of niet.

Kun je zelf nog instellen wat je ziet in het nieuwsoverzicht?

Gelukkig kun je zelf nog enige invloed uitoefenen op wat je ziet in het nieuwsoverzicht. Dit kan bijvoorbeeld door in de instellingen naar “voorkeuren voor nieuwsoverzicht” te gaan. Je kunt daar aangeven van wie je geen berichten wilt missen. Posts van personen die je niet meer wilt zien kun je natuurlijk ook verbergen of de persoon niet meer volgen. Ook kun je nog altijd mensen indelen in een groep zoals “goede vrienden”, waardoor de berichten van jouw beste vrienden op één plek komen te staan en je jouw berichten alleen aan deze groep wilt tonen. Meer informatie over het instellen van de tijdlijn kun je vinden op de help-pagina van Facebook zelf.

Kort samengevat

Facebook bepaalt op basis van ongeveer 100.000 factoren of iets in jouw nieuwsoverzicht verschijnt of niet en leert van jouw (inter)acties. Zorg er dus voor dat je als je een post leuk of interessant vindt, deze ook een like geeft, deelt of erop reageert. Zo kan Facebook leren wat jij leuk vindt en wordt de inhoud van het nieuwsoverzicht steeds beter op jouw interesses afgestemd.